En katamaran är enkelt förklarat en båt som har två skrov istället för ett. Många tänker automatiskt på segelbåtar när de hör ”katamaran”, men en katamaran kan vara både motordriven och segeldriven. Fördelarna med att ha två parallella skrov i just en segelbåt är att man kan skapa mer utrymme på båten, att den blir mer stabil och att den går snabbare. Det beror på att en katamaran kan ha brett mellan skroven, vilket gör att båtens yta sprids ut. Det gör i sin tur att katamaranen är stabil trots den lutning och krängning som en segelbåt måste utstå. I en vanlig segelbåt löses det problemet genom en stor och tung köl, men tack vare katamaranens större yta kan skroven vara mycket lätta. Det gör att den oftast även går snabbare än en vanlig segelbåt. Det finns fördelar med att ha två skrov även när man kör en motordriven katamaran, varav den största är bättre stabilitet.
En sak som katamaraner har gemensamt med ”vanliga” segelbåtar är dock att de är dyra, eller om möjligt ännu dyrare, eftersom en katamaran oundvikligen blir större än en segelbåt med bara ett skrov. Om man skulle vilja äga en katamaran får man därför vara beredd att antingen spara pengar under lång tid, eller ta ett lån för att finansiera köpet. Om man bestämmer sig för att låna pengarna, vilket inte är en dålig lösning om det skulle ta orealistiskt lång tid att spara ihop dem, ska man bara tänka på att låna så smart som möjligt genom att jämföra olika bankers lånevillkor. Det kan man lätt göra via Enklare, och på så sätt försäkra sig om att man exempelvis får så låg ränta som möjligt. Med vetskapen om att man har lånat pengar på bästa möjliga sätt kan man antagligen njuta av sin nya katamaran lite mer.
Förutom att katamaraner kan ha olika drivkraft, kan de också variera mycket i storleken, från färjestorlek till jollestorlek. Stora, motordrivna katamaraner används till exempel för passagerartrafik, där stabiliteten är en stor fördel, medan mindre segelkatamaraner nästan uteslutande används i rekreationssyfte eller sportsyfte idag. De allra minsta katamaranerna är de som har skapats med barn i åtanke, till exempel Hobie Teddy. Modellen, som är knappt fyra meter lång, kommer från den franska tillverkaren Hobie Cat, och är specialanpassad för barn inte bara genom sin storlek, utan också genom att den är mycket tålig. Den lämpar sig med andra ord särskilt väl för de som vill lära sig att segla, och det är just det som katamaranen framförallt har använts till i sitt hemland. Pia L’Orby menar att barnen på franska seglarskolor är stormförtjusta i den diminutiva katamaranen, och ska föra in fyra barnkatamaraner till sin seglarskola i Stockholm.
Långt innan barn i Frankrike började segla i minikatamaraner användes dock de första katamaranliknande farkosterna av polynesiska folkstammar på 1500-talet f.Kr. Det är nämligen just i Polynesien och Sydostasien som katamaranen har sitt ursprung. Ordet ”katamaran” kommer från ordet ”kattumaram” på tamil, som talas av tamilerna i Sydasien, och betyder ”sammanbundna stockar”. Den första upptäcktsresanden som skrev om katamaraner var William Dampier, som hade påträffat just tamilerna. Detta var år 1697. Den första dokumenterade katamaranen från Europa skapades år 1662 av William Petty, men den ovanliga designen möttes med skepsis, och Pettys katamaran blev aldrig någon framgång. Det var inte förrän i början av 1800-talet som västvärlden började inse de fördelar som ett skepp med två skrov kunde ge, och utvecklingen mot den moderna katamaranen började på allvar.